Неділя, 20 Червня, 2021

В Івано-Франківську тимчасово змінили маршрут одного комунального автобуса

Вчора, десятого листопада, в Івано-Франківську під час засідання виконавчого комітету прийняли рішення про те, щоб тимчасово змінити один з комунальних маршрутів у...

Найкоротша і найдовша: про франківські вулиці Труша і Коновальця

В Івано-Франківську, як і в інших містах України, є вулиці різної довжини. Різниця в довжині деяких вулиць зовсім незначна, а в деяких...

Одна з найкрасивіших і найстаріших в Івано-Франківську: історія вулиці Шевченка

Вулиця Шевченка є однією з найдавніших, найкомфортніших і найкрасивіших вулиць Івано-Франківська. Вона знаходиться в центральній частині міста, неподалік Вічевого майдану та міського...

Історія залізничного вокзалу Івано-Франківська

Залізничний вокзал міста Станіславова був частиною Львівсько-Чернівецько-Ясської залізниці, яка існувала за часів Австро-Угорської імперії. Загальна довжина цієї залізниці складала приблизно 580 кілометрів....

Популярний громадський транспорт: коротка історія франківських тролейбусів

Тролейбус – це один із видів громадського транспорту, обладнаний одним або декількома електродвигунами та отримує живлення безпосередньо від зовнішнього джерела за допомогою...

Архітектурна історія Івано-Франківська

Івано-Франківськ –  невелике місто, але з  великою історією та архітектурним надбанням.  Точна дата заснування й досі залишається невідомою, пише frankivsk-future.com.ua.

Вважається, що на цьому місці раніше було село Заболотів, яке започаткував Король Владислав у 1437 році.  Через понад двісті років після цього, Станіславів (так тоді звався Івано-Франківськ)  отримав Магдебурзьке право. Цю дату, а саме 1662 рік, і вважають офіційним заснуванням міста. 

Перша архітектурна розбудова

Активно розбудовувати місто першим почав Андрій Потоцький, який на той час був галицьким старостою. Він і почав робити зі Станіславова захищену фортецю.Територію оточували муровані стіни, а також земляний вал та рів. 

У 1661 році було збудовано місто-фортецю. Одночасно з цим, Андрій Потоцький розпочав будівництво католицької церкви. Ну а потім з’явилася Ратуша. Зараз вона видозмінена, але з урахуванням первозданного вигляду.

У 1665 році був відкритий вірменський костьол, а у 1666 завершилася побудова першої дерев’яної ратуші. 

В ті часи, на території Станіславова, було доволі багато церков різних парафій. У 1668 українська громада збудувала одну з них та відкрила при ній братство, школу та будинок для старших людей. Тоді ж було збудовано і лікарню. 

Івано-Франківськ ріс та збагачувався новими архітектурними пам’ятками. З кожним роком число будівель збільшувалося, вони видозмінювалися та почали відповідати мистецьким течіям у країни. 

У 19 столітті  Івано-Франківськ охопила велика пожежа. Через необережність однієї із господинь загорівся будинок. Полум’я одразу ж перекинулося на інші дерев’яні будівлі. Тоді місто згоріло на третину. 

Станіславів у 20 столітті та сьогодні

Великої руйнації зазнало місто під час Першої світової війни. Загалом, бойові дії на території цілої області завжди негативно впливали на її розбудову та архітектурну складову. 

У 1919 році місто зайняли поляки, які навіть склали план його відновлення, але встигли тільки розібрати руїни. Вже у 1920 році Станіславів поповнився новими будівлями. Однією з перших з’явилася приватна клініка. Її будівництво закінчили у 1926 р.  і протягом довгого часу вона була найпопулярнішим медичним закладом, яке містило в собі ще й пологове відділення. Там ще можна було побачити певні архітектурні прикраси, а вже в наступних будівлях їх майже не було.  Після кризи та руйнації, будівельники робили акцент на практичності та швидкості побудов будівель, а не їх оздобленні. Площа Станіславова зростала, відповідно, збільшувалася й кількість нових будинків. В 19 столітті також відновили ратушу, яка вже перебувала в аварійному стані. 

Після Другої світової війни місто нарешті змогло оговтатися від руйнацій та почати  помалу зводити нові будівлі, а також реставрувати старі. В 60-х роках були зведені перші “хрущовки” – багатоквартирні житлові будинки. 

Сучасний Івано-Франківськ може похвалитися сумішшю архітектурної спадщини та новобудов, які з’являються кожного року. Приїхавши сюди, все ж можна побачити елементи “старого міста”. Сучасні будинки колись також стануть історичним надбанням. Все це в комплексі й творить архітектурну історію Івано-Франківська. 

Latest Posts

Найкоротша і найдовша: про франківські вулиці Труша і Коновальця

В Івано-Франківську, як і в інших містах України, є вулиці різної довжини. Різниця в довжині деяких вулиць зовсім незначна, а в деяких...

Одна з найкрасивіших і найстаріших в Івано-Франківську: історія вулиці Шевченка

Вулиця Шевченка є однією з найдавніших, найкомфортніших і найкрасивіших вулиць Івано-Франківська. Вона знаходиться в центральній частині міста, неподалік Вічевого майдану та міського...

Історія залізничного вокзалу Івано-Франківська

Залізничний вокзал міста Станіславова був частиною Львівсько-Чернівецько-Ясської залізниці, яка існувала за часів Австро-Угорської імперії. Загальна довжина цієї залізниці складала приблизно 580 кілометрів....

Популярний громадський транспорт: коротка історія франківських тролейбусів

Тролейбус – це один із видів громадського транспорту, обладнаний одним або декількома електродвигунами та отримує живлення безпосередньо від зовнішнього джерела за допомогою...

GPS-контроль та нові маршрути: як зміняться маршрутні перевезення в районах Прикарпаття найближчим часом

Вже з початку 2021 року в автобусах районного значення на Франківщині збираються вводити нову систему GPS-відстеження. Це потрібне для того щоб люди...