Субота, 19 Червня, 2021

В Івано-Франківську тимчасово змінили маршрут одного комунального автобуса

Вчора, десятого листопада, в Івано-Франківську під час засідання виконавчого комітету прийняли рішення про те, щоб тимчасово змінити один з комунальних маршрутів у...

Найкоротша і найдовша: про франківські вулиці Труша і Коновальця

В Івано-Франківську, як і в інших містах України, є вулиці різної довжини. Різниця в довжині деяких вулиць зовсім незначна, а в деяких...

Одна з найкрасивіших і найстаріших в Івано-Франківську: історія вулиці Шевченка

Вулиця Шевченка є однією з найдавніших, найкомфортніших і найкрасивіших вулиць Івано-Франківська. Вона знаходиться в центральній частині міста, неподалік Вічевого майдану та міського...

Історія залізничного вокзалу Івано-Франківська

Залізничний вокзал міста Станіславова був частиною Львівсько-Чернівецько-Ясської залізниці, яка існувала за часів Австро-Угорської імперії. Загальна довжина цієї залізниці складала приблизно 580 кілометрів....

Популярний громадський транспорт: коротка історія франківських тролейбусів

Тролейбус – це один із видів громадського транспорту, обладнаний одним або декількома електродвигунами та отримує живлення безпосередньо від зовнішнього джерела за допомогою...

Станіславів на початку 20 століття

Відомо, що Івано-Франківськ заснували ще у ХVII столітті. Тоді місто назвали Станіславів на честь Станіслава, сина Андрія (Анджея) Потоцького. Цю назву місто носило впродовж 100 років (1662-1772 рр.). Потім, до початку XX століття, місто називалося Станіслав. Але під владою Польщі (1918-1939 рр.) місту повернули первинну назву – Станіславів. Саме під цією назвою можна зустріти згадки про історію старого Івано-Франківська у 1900-х роках, пише «frankivsk-future».

Коротко про головні події в першій половині ХХ століття

На початку ХХ століття наше місто, як і сьогодні, було центром Станіславського повіту (Івано-Франківської області). З того часу змінилися назви багатьох вулиць. Більшість з нас знає лише сучасні назви цих вулиць, і мало кому відомо, як вони називалися в першій половині минулого століття. Також частина будівель, які збереглися до наших днів, мали зовсім інше призначенн в порівнянні з теперішнім їх використанням. До того ж у 1915-1916 роках (Перша світова війна) у Станіславові точилися бої, через що значну частину історичних споруд було зруйновано. Ці будівлі пізніше відновили, і вони вже мали дещо інший вигляд. 

Після розпаду Австро-Угорщини у 1918-му році було створено Західноукраїнську Народну Республіку (ЗУНР). А Станіславів впродовж січня-травня 1919-го року зробили тимчасовою столицею цієї держави. В той період місто відвідали такі визначні українські діячі, як Михайло Грушевський, Володимир Винниченко, Симон Петлюра і Євген Коновалець. 

З вересня 1919-го по червень 1939-го року Станіславів перебував у складі Польської Республіки. Цей період в історії міста особливо запам’ятався жорстокими репресіями проти населення. Зокрема, 1941-му році відбувся таємний розстріл в’язнів з тюрми НКВД. Розстріляних в’язнів поховали у спільній могилі неподалік Івано-Франківська (урочище Дем’янів Лаз). Під час розкопок, які проводилися трохи більше, ніж через 40 років, пошуковцям вдалося виявити і ідентифікувати останки 524 осіб. 

Під правлінням Польщі до Станіславова приєднали інші населені пункти, що значно вплинуло на збільшення території і населення міста. Так, у 1924-му році до міста були приєднані Княгинин-Село та Княгинин-Колонія, а у 1925-му році – село Княгинин і частини сіл Угорники, Микитинці, Опришівці, Крихівці, Загвіздя та Пасічна. Внаслідок цього в кілька разів зросла площа і подвоїлось населення Станіславова. 

Підприємства і нові заклади у Станіславові

Вважається, що саме у ХІХ столітті в Станіславові почала активно розвиватися промисловість та відкривалися все нові і нові підприємства. Проте винятком не є і початок ХХ століття. Саме в цей час почали активно розбудовувати центральну частину міста. З’явилися нові ресторани, кав’ярні, цукерні, готелі. Так, у 1912-му році збудували першу п’ятиповерхову кам’яницю (готель «Уніан»), яка стоїть в середмісті Івано-Франківська по сьогодні. А через рік з’явився ще один найбільший будинок у місті (кам’яниця Гаусвальда, ресторан Гаубенштока). Також у місті працювали друкарні, банки, освітні заклади та інші важливі установи. Наприклад, у 1905-му році у Станіславові відкрили першу українську гімназію, яка діяла до 1939-го року. А у 1930-му році запрацювала перша Станіславська електростанція (нині АТ «Прикарпаттяобленерго»). 

Latest Posts

Найкоротша і найдовша: про франківські вулиці Труша і Коновальця

В Івано-Франківську, як і в інших містах України, є вулиці різної довжини. Різниця в довжині деяких вулиць зовсім незначна, а в деяких...

Одна з найкрасивіших і найстаріших в Івано-Франківську: історія вулиці Шевченка

Вулиця Шевченка є однією з найдавніших, найкомфортніших і найкрасивіших вулиць Івано-Франківська. Вона знаходиться в центральній частині міста, неподалік Вічевого майдану та міського...

Історія залізничного вокзалу Івано-Франківська

Залізничний вокзал міста Станіславова був частиною Львівсько-Чернівецько-Ясської залізниці, яка існувала за часів Австро-Угорської імперії. Загальна довжина цієї залізниці складала приблизно 580 кілометрів....

Популярний громадський транспорт: коротка історія франківських тролейбусів

Тролейбус – це один із видів громадського транспорту, обладнаний одним або декількома електродвигунами та отримує живлення безпосередньо від зовнішнього джерела за допомогою...

На Франківщині планують створити Парк Кайнозою

На Прикарпатті вирішили створити ще одне місце, куди б можна було прийти та відпочити, прогулятися і насолодитися прогулянкою. А саме в селі...